Safari!!!

Hej alla fina människor som läser min blogg... Hoppas ni har tid över för det här blir ett långt inlägg :)
Nu har jag varit på safari i 7 dagar, vilket har varit väldigt spännande!! Ganska kul å se hur 112 tjejer i buschen. En del livrädda för insekter och smuts under nalglarna, andra som visade sin "smutsiga" sida.
Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska börja eller hur jag ska korta ner dom 7 dagarna ingen lik den andra.
Tror det får bli såhär!!!

Dag 1!
Den första dagen började med sovmorgon innan våran resa till det okända skulle börja... När vi väl satt i bussarna så bar det av mot en liten by, Soweto, som ligger 1 timme från Johanneburg. Det visade sig bli ett otroligt berörande besök. Soweto har en så obegripligt tragisk bakgrund. På 70-talet var det sådant uppror mellan afrikanska ungdomar och de sydafrikanska myndigheterna. Flera barn och ungdomar sköts till döds mitt framför ögonen på familj och vänner. 
Vi fick möta en otroligt stark kvinna vars bror blev det yngsta offret. Vi fick besöka ett muséeum som hon varit med och grundat och vi fick höra hennes historia. Det var svårt att inte låta tårarna rinna...



På bilden ser ni nuvarnade Miss World, Miss Morley och kvinnan  som förlorade sin bror. På fotografiet ser ni henne igen och en ung kille som bär på hennes bror.

Sen var det dags för lunch. Hela byn var engagerade, dom hade dukat upp långbord, ordnat massor av underhållning och tal. Solen brände, små små flickor dansade runt borden och intrycken flödade. Hittade en underbar bebis som jag självklart höll om.


Mätta, belåtna och fyllda med tankar bar det av mot Zebra Lodge där vi skulle tillbringa natten innan den stora safarin började. Vi blev varmt välkomna med show, lagtävlingar, välkomstmiddag, informationen vad som väntade oss och ett möte med "kungen". Min grupp skulle sova i "Zebra Stables". En del av området som var byggt som ett stall, men rummen var i ett förvånandsvärt fint skick och fint inrett. Tror jag såg 20 insekter vilket var en lindrig start för vad som väntade ute i bushen!!!

Dag 2!
Efter en natt med få timmars sömn i stallet så var det dags att pröva den afrikanska design klädningen till finalen. Efter lång väntan på gräsmattan i solen så var det min tur. En gul lång klänning som ska täckas med massa glitter och stenar...det blir toppen!!!





Sen gick vi till en afrikansk by som låg i samma park där vi fick möta drottningen av byn. Dom visade oss runt bland deras hyddor, berättade deras historia och hur de lever, dom uppträdde för oss och försökte lära oss göra armband på 20 minuter...ett misslyckat men roligt försök! :)
Efter ännu mer väntan satt vi redo i bussarna på väg mot den "riktiga" safarin :) 3 timmars bussresa innehöll sömn, spänning, tankar och iPod. Väl framme insåg jag snabbt att min mobil inte skulle fungera helt okej mitt ute i ingenstans och ännu längre in skulle vi. I spöregn åkte vi i safarijeep till första campen, Lakeside. Ett coolt ställe vars närmaste granne var en flodhästfamilj, vi fick absolut inte lämna våra små hus utan vakter...spännande! Nu hade 112 tjejer delats upp i 4 grupper, så vi befann oss på olika camper. Efter ett långt bad skulle vi åka 1 timme i dom öppna bilarna i regn till "huvudcampen" där alla grupper samlades för en otrolig välkomstmiddag. På väg tillbaka fick vi se ett gäng antiloper, gnuer och en flodhästrumpa i en buske. Sen var det dags att sova, vilket blev en spännande natt med en grymtande flodhäst som cirkulerade runt utanför.


Dag 3!
Efter en minisovmorgon och en stor frukostbuffé skulle vi ut på våran första tur i bushen. Kände mig som en studsboll när jeepen körde på dom guppiga lervägarna, men kan absolut inte klaga våran otroligt grymma chaufför, en tjej från Amerika som bodde på campen. Efter att vi sett giraffer, gnuer, antiloper, någon sorts oxe, insekter, växter m.m. och haft lunch vid ett vattenfall var det dags för en liten båttur tillbaka till campen. Äntligen fick vi se hela familjen flodhäst, dessvärre var dom lite dåliga på att posera för kameran, varje gång jag tog en bild gick dom under vattnet igen!!! Tror jag fick en bild på pappa flodhästs öron iaf. När vi kom tillbaka fick vi se på en otrolig fågelshow med 2 olika ugglor, 1 falck och en afrikanks örn. Det var en man som hade tagit hand om dom efter olika typer av skador och tränat dom som om det vore hundar. Han släppte dom fria, visslade på dom och efter 1 sekund så satt dom på hans axel igen...helt galet! Tror hans fåglar är lydigare än Roxy och Lexus :) Sjäkvlart gällde det att lyssna på all information om hans bebisar för nu började tävlingen mellan grupperna. Kändes som om man var tillbaka i skolan, det var dags för fågelprov. Gick som tur var bra, hade anteckningar!!! Grym middag och uppträdande av en afrikansk dansgrupp var det dags att säga godnatt och se fram emot nya äventyr!!!



Här är jag tilsammans med en av vakterna "Janus"


Ja, det var en kylig kväll!!!

Förlåt vänner, men min internet tid rinner ut och det är dags att sova. Ni får vila ögonen och läsa vidare imorgon.

En liten speciell hälsning till min underbara lilla kusin Gabrielle som jag vet sitter och läser min blogg tillsammans med sina kompisar. Vi ses snart skatten... Tänker på dig!

Hörs imorgon allihopa!
Puss och natti natt
/Jennifer


Kommentarer
Postat av: Bailey

Hej Hjärtat

såå kul o läsa om dina äventyr avis

kan int evänta tills resten av berättelsen finns här på bloggen!

Jag o lillsnorren älskar,tänker o saknar dig mega mkt!

puss på dig min vackra diamant,min skatt!

2008-11-27 @ 23:54:38
Postat av: emma mörk

Hej, Jag var och kollade på finalen på Cafe opera och jag hade Dig som favorit! Blev så GLAD när jag nu gick in och såg att du fick åka :D:D vilken överaskning det blev. Håller tummarna för dig! Lycka till kram

2008-11-28 @ 10:54:14
URL: http://emmamork.blogg.se/
Postat av: Kungen

Imponerad vad bra du är på att skriva en reseberättelse, kanske en blivande journalist om du inte vinner MW. Det verkar ju vara en både trevlig och hektisk vistelse därnere, du lär inte hinna med det nya sällskap du snart får ner. trevlig advent!

Kram från Kungen

2008-11-28 @ 13:15:06
Postat av: Katja

Hej på dig! Äntligen är du "tillbacka". Vekrligen du skriver ganska fint och nu är jag helt säkert att du kan klara själv att skriva en bok som vi pratade om innan. Så du fick en gul klänning med massor av diamanter ändå! Minns du den vi provade hos Alisja? Annars saknar dig jätte mycket och bara önskar lycka till igen till immorgon. Förresten jag har inte berättad-min lilla sak bli Lucia i skolan! Jag är så stöld. Jätte PUSS och KRAM!!!!!

2008-11-28 @ 15:35:44
Postat av: Luigi Donatello Asero

Hej Jennifer,

Jag instämmer. Din reseberättelse är spännande.

Men kommer ni varje dag tillbaka till InterContinental Johannesburg Sandton Towers i Alice Streets eller tältar ni?

Det verkar som du har ju träffat Zhang Zilin. Det är ju hon som syns i bilden och är nuvarande Miss World.

För övrigt,det är ju ett stort antal språk som talas i South Africa eller? Var det alla som du har träffat som kunde engelska?

Och vad brukar ni äta?

Ha det en trevlig fortsättning!

Luigi Donatello Asero

2008-11-29 @ 03:33:22
URL: http://blog.sina.com.cn/european5
Postat av: Lotta

Härligt att få läsa din berättelse. Jag väntar liksom Bailey oxå på fortsättningen. Tänker på dig jättemycket! Kram!

2008-11-30 @ 16:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0